Morten Schelde

Journey To The End Of History

21 Nov 2008 – 10 Jan 2009

< >

1 / 5

Journey To The End Of History, 2008-2009

Installation view

2 / 5

Journey To The End Of History, 2008-2009

Installation view

3 / 5

Journey To The End Of History, 2008-2009

Installation view

4 / 5

Journey To The End Of History, 2008-2009

Installation view

5 / 5

Journey To The End Of History, 2008-2009

Installation view

Journey To The End Of History

21. november 2008 – 10. januar 2009

 

Morten Schelde (f. 1972) er nok bedst kendt for sine monumentale tegninger, ofte holdt udelukkende i rød farveblyant. Med denne gestus har Schelde markeret sig som del af dén generation af yngre danske kunstnere, der i de seneste år har reetableret tegningen som selvstændigt medie på lige fod med fx maleriet og skulpturen. Nu har Morten Schelde som noget nyt kastet sig over maleriet, og disse nye værker skaber tilsammen udstillingen Journey to The End of History, der vises i Galleri Susanne Ottesen i november-december måned 2008.

– Helt nyt er maleriet dog ikke for MS, der faktisk som udgangspunkt arbejdede med maleriet og efterfølgende lod tegningen vokse ud af dette medie. Endvidere har det maleriske vendepunkt længe været undervejs i MS’s nuværende produktion – sideløbende med tegningen, og det er da også helt tydeligt i udstillingen, at de to medier refererer til og ikke udelukker hinanden. MS’s mættede, foruroligende og karakteristiske motivverden er den samme uanset medie.

I de nye malerier arbejder MS fortsat med fotografiet som forlæg – og ofte hans egne snapshotfotos. Dermed tager MS udgangspunkt i i bund og grund hverdagslige og jævne begivenheder – der via MS’s transformation bliver urovækkende, mærkelige og potentielt uhyggelige. Det er den nære verden, familien og hjemmet, der som udgangspunkt udgør MS’s motivkreds – men i en sær twistet og alt andet end idyllisk fremlægning, der viser hverdagslivets og familien kompleksitet. Fx går barndomskøkkenet igen i grelle, forvrængede farver og belysning, der som et røntgenlys omformer hjemmets kerne til noget ganske andet end hyggeligt og trygt. En helt almindelig parcelhustrappe med reproduktioner, fotos og malerier på væggene bades ligeledes i denne uheldssvangre, surreelle belysning, der indikerer, at vi ikke ved, hvad der sker for enden af trappen. Lys og skygge former billederne – i øvrigt helt som i tegningerne, der defineres af blændende lysglimt og dunkle passager.

Også det eventyrlige og fantastiske har fortsat plads i MS’s univers. I Journey to The End of History fornemmer man tydeligt den romantiske grundstemning, der går igen i hele MS’s produktion, hvor en fortættet tåge eller et oprørt hav lige så meget er et billede på en sindstilstand eller en stemning. Journey to The End of History er vel der, hvor historien stopper – som i et af udstillingens hovedværker, hvor en metronedgang er flyttet ud i et øde, tyst vinterlandskab, der ikke indikerer, hvor man bliver ført hen – og om man bliver ført op igen. Der, hvor historien stopper, er vel netop der, hvor alting stopper op og starter på ny – som i MS’s nye malerier, der er et opbrud fra tegningen, et lille break eller time out, hvor vi holder vejret og på ny ser, hvordan tingene former sig.