Kirsten Ortwed

Favoritter

29 Aug – 04 Oct 2008

< >

1 / 12

Kirsten Ortwed, Rumsky, 2008

Aluminium and silver wax, 105 x 165 x 70 cm

2 / 12

Kirsten Ortwed, Favoritter, 2008

Installation view

3 / 12

Kirsten Ortwed, Favoritter, 2008

Installation view

4 / 12

Kirsten Ortwed, Level of Two, 2008

Bronze and marble, 45 x 255 x 280 cm

5 / 12

Kirsten Ortwed, Kritzeleien, 2008

Majolica, gold, dimensions variable

6 / 12

Kirsten Ortwed, Kritzeleien, 2008

Majolica, gold, dimensions variable

7 / 12

Kirsten Ortwed, Favoritter, 2008

Installation view

8 / 12

Kirsten Ortwed, Små sorte, 2008

Bronze, dimensions variable, installation view

9 / 12

Kirsten Ortwed, Små sorte, 2008

Bronze, dimensions variable, installation view

10 / 12

Kirsten Ortwed, Rumsky, 2008

Aluminium and silver wax, 105 x 165 x 70 cm

11 / 12

Kirsten Ortwed, Kritzeleien, 2008

Majolica, gold, dimensions variable

12 / 12

Kirsten Ortwed, Små sorte no.5, 2008

Bronze, 12,5 x 35 x 14 cm

Kan man skrive en skulptur? Kan en bastant form være let som en sky? Kan et lille objekt være monumentalt? Og hvad er skulptur egentlig? Det er spørgsmål som disse, Kirsten Ortweds udstilling Favoritter genererer, idet der vises både “skulpturel skrift” i guld, “skyer” i sølv og 15 “små monumentale” skulpturer. Udstillingen vises i Galleri Susanne Ottesen i september måned og er således et fint supplement til den store soloudstilling af Kirsten Ortweds værker, Statens Museum for Kunst i øjeblikket viser.

Kirsten Ortweds (f. 1948) værker har, som ovenstående antyder, altid været gådefulde. Kunstneren har siden 1970’erne arbejdet med et bredt spektrum af materialer og udtryk, der kombineres på ganske modsætningsfyldte, overraskende måder. Brugen af materialer spænder fra de præfabrikerede, industrielle og syntetiske elementer til klassisk bronze, marmor og gips, og udtrykket varierer i en penduleren mellem de amorfe, organiske former og de mere stringente og geometriske. På én og samme tid virker værkerne nøje konstruerede, gennemtænkte og fuldendte, men samtidig spiller også tilfældighed, nedbrydning og det processuelle ind. Man kan på en måde sige, at værkerne er omgærdet af en nonchalant perfektionisme, samtidig med at de også er menneskelige og kropslige. Det gådefulde gør på én og samme tid værkerne svært tilgængelige, men ekstremt pirrende – som en slagt indadvendte, introverte skulpturer, der alligevel i kraft af deres andethed, deres forbløffende materialer og uvante former indvirker på det omgivende rum og beskueren.

Til udstillingen Favoritter har Ortwed skabt en række lige så gådefulde og forførende værker. Blandt andet har hun viderebearbejdet værket Kritzeleien, 2008, der pt. er med på udstillingen på Statens Museum for Kunst. I Favoritter fremstår Kritzeleien i en forskudt, gylden variant, der som en forstørret krusedulle i guld vrider og snor sig gennem rummet. Værket fortæller på én og samme tid om tilblivelsesprocessen og det skrøbelige, porøse materiale, det er skabt i (ler/majolica), såvel som at guldets symbolværdi også accentueres. Værket skriver/tegner/udtaler på det nærmeste sig selv og får således på semiotisk vis tegnkarakter, men samtidig er det også et meget fysisk og sanseligt værk. Kritzeleien er en bevægelse fastfrosset i tid og rum, og denne legende, rytmiske, processuelle, til dels tilfældige gestus appellerer direkte til beskuerkroppen.

I samme rum spreder 15 “små monumentale” bronzeskulpturer sig mere eller mindre tilfældigt ud over gallerirummets gulv og skaber et frugtbart modspil til den gigantiske Full Length’s 13 meter, der strækker sig ud i Statens Museum for Kunsts Skulpturgade. I forrummet opløser en sølvbelagt aluminiumsform sig til sky, og i mellemrummet kiler den massive Level of Two i bronze sig i bogstaveligste forstand ind med sin indsatte stenkile i hvid marmor. Kirsten Ortweds “favoritter” spænder således vidt form- og materialemæssigt, og tilsammen med den retrospektive udstilling på Statens Museum for Kunst udgør favoritterne en enestående mulighed for et indblik i Ortweds værk, der både omfatter helt nye værker og også giver et historisk review.

Inger Marie Hahn Møller, mag.art. i kunsthistorie